Słyszałeś o oszustwach metodą „na policjanta” czy „na pracownika banku”? Warto jednak pamiętać, że przestępcy cały czas modyfikują swoje sposoby działania i dlatego w każdym przypadku, gdy ktoś próbuje uzyskać od nas pieniądze, trzeba wykazać się dużą ostrożnością. Przestępcy nie próżnują i ciągle szukają łatwego zarobku. Tylko wczoraj tym sposobem poznaniak stracił 100 tysięcy złotych.
Wczoraj do 65-letniego mieszkańca Poznania zadzwonił mężczyzna podający się za pracownika banku. Oszust poinformował seniora, że w dokumentacji bankowej – wniosku o pożyczkę, brakuje jego danych dotyczących miejsca zatrudnienia. Kiedy niczego nieświadomy senior stanowczo zaprzeczył, aby wnioskował o udzielenie pożyczki, wówczas osoba podająca się za pracownika banku oświadczyła, że prawdopodobnie doszło do przestępstwa na jego koncie bankowym i musi powiadomić Policję.
Po chwili w słuchawce usłyszał głos innego mężczyzny informującego go o tym, że jest funkcjonariuszem Policji. Mężczyzna oświadczył, że prowadzi postępowanie w sprawie szajki oszustów, a sprawa jest pod ścisłym nadzorem departamentu bezpieczeństwa banku. Oszust w rozmowie z mężczyzną przekonywał go, że może mu zaufać. W ten sposób przestępcy uzyskali potwierdzenie swojej wiarygodności w oczach starszego mężczyzny. Na tym rozmowa się zakończyła.
Po krótkim czasie do pokrzywdzonego zadzwonił ponownie ten sam mężczyzna podający się za pracownika departamentu bezpieczeństwa banku, który wykorzystując niewiedzę seniora namówił go do zaciągnięcia maksymalnej wartości pożyczki. Senior wierząc w to, że pomaga rozpracować grupę przestępczą poszedł do banku i zapożyczył się na ponad 100 tysięcy złotych. Następnie zgodnie z instrukcjami oszustów przekazał im całość pieniędzy na wskazane konta bankowe.
Policjanci apelują o ostrożność i rozwagę podczas rozmów telefonicznych z nieznajomymi osobami. Pamiętajmy, że oszuści umiejętnie manipulują rozmową tak, by uzyskać jak najwięcej informacji. Dlatego w kontaktach z nieznajomymi kierujmy się zawsze zasadą ograniczonego zaufania. Rozłączmy się i skontaktujmy z konsultantem swojego banku, aby zweryfikować, czy nasz rozmówca faktycznie jest tym, za kogo się podaje.
Ponadto o wszystkich próbach wyłudzenia pieniędzy należy natychmiast informować Policję, korzystając z numeru alarmowego 112.