Wielkopolska 112
  • Strona główna
  • Poznań
  • Kalisz
  • Konin
  • Leszno
  • Wiadomości
    • Więcej
      • Chodzież
      • Czarnków
      • Gostyń
      • Grodzisk Wlkp.
      • Kargowa
      • Kępno
      • Międzychód
      • Nowy Tomyśl
      • Oborniki
      • Ostrzeszów
      • Pleszew
      • Słupca
      • Szamotuły
      • Wolsztyn
      • Złotów
    • Gniezno
    • Jarocin
    • Koło
    • Kościan
    • Krotoszyn
    • Ostrów Wlkp.
    • Piła
    • Rawicz
    • Śrem
    • Środa Wlkp.
    • Turek
    • Wągrowiec
    • Września
    • Wschowa
Reading: Znane marki z poważnymi zarzutami UOKiK. Chodzi o naciągnie klientów na zniżkach
Udostępnij
Wielkopolska 112Wielkopolska 112
Font ResizerAa
Search
Follow US
© 2022 Foxiz News Network. Ruby Design Company. All Rights Reserved.
Wielkopolska 112 > Z kraju > Znane marki z poważnymi zarzutami UOKiK. Chodzi o naciągnie klientów na zniżkach
Z kraju

Znane marki z poważnymi zarzutami UOKiK. Chodzi o naciągnie klientów na zniżkach

Ostatnia aktualizacja 10 lipca 2023 14:59
Opublikowano 10 lipca 2023
Udostępnij
Udostępnij

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów postawił pierwsze zarzuty czterem znanym markom w związku z błędnym prezentowaniem promocji. Zalando, Media Markt, Sephora, Glovo za naruszenie praw konsumentów mogą zapłacić karę do 10 proc. obrotu.

Contents
UOKiK monitoruj rynekZnane marki z zarzutami

Od 1 stycznia br. sprzedawcy informujący o obniżce muszą podawać najniższą cenę z 30 dni przed jej wprowadzeniem. Dzięki tym zmianom konsumenci mają jasny punkt odniesienia dla wysokości obniżek, a przedsiębiorcy nie mogą wykorzystywać tzw. żonglerki cenami, żeby nieuczciwie uatrakcyjniać swoje oferty podczas wyprzedaży czy promocji.

Obowiązek podawania najniższej ceny z 30 dni ma ułatwić kupującym podejmowanie decyzji zakupowych i weryfikację rzeczywistej korzyści cenowej.

- Reklama -

UOKiK monitoruj rynek

Od początku wprowadzenia nowych przepisów UOKiK monitoruje zarówno rynek tradycyjny, jak i e-commerce. W toku jest 12 postępowań wyjaśniających w sprawie sklepów stacjonarnych. Prezes UOKiK wydał wyjaśnienia dla przedsiębiorców.

Znaczna część firm po przedstawionych wyjaśnieniach zmieniła nieuczciwe praktyki. Niektórzy jednak nadal starają się prezentować swoje promocje jako atrakcyjniejsze, niż są one w rzeczywistości.

Najwięcej błędów UOKiK zauważył w zakresie uwidaczniania cen, w tym najniższej z ostatnich 30 dni przed obniżką. Po pół roku obowiązywania nowych zasad pierwsze cztery firmy usłyszały zarzuty, ale nie są wykluczone kolejne.

  • Chcemy zapobiec dalszemu łamaniu praw konsumentów, ponieważ wyeliminowanie „żonglerki cenami” oraz dostarczenie kupującym rzetelnego punktu odniesienia w postaci najniższej ceny z ostatnich 30 dni przed obniżką było głównym celem wprowadzonych zmian prawnych – mówi Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK.

Znane marki z zarzutami

Zalando, Media Markt, Sephora i Glovo komunikując promocje, mogli wprowadzać konsumentów w błąd i naruszać ich zbiorowe interesy. Zarzuty dotyczą m.in. niepodawania najniższej ceny obowiązującej 30 dni przed wprowadzeniem obniżki bądź informowania o niej w sposób nieczytelny, nieuwzględniania w aktualnej promocji odniesienia do tej ceny, stosowania filtrów i prezentacji ofert nieodnoszących się do niej i niekonsekwentnego używania innych punktów odniesienia.

Obniżki cen są często stosowanym narzędziem marketingowym, dzięki któremu przedsiębiorcy zachęcają konsumentów do zrobienia zakupów właśnie w ich sklepie czy serwisie. Niedopuszczalne jest, aby konsumenci dostawali komunikat o dużej obniżce procentowej bądź kwotowej, gdy w praktyce promocja nie jest dla nich korzystna w porównaniu do najniższej ceny z 30 dni przed jej wprowadzeniem.

Kwestionowana praktyka dotyczy sytuacji, gdy kupujący kuszeni są wielkimi rabatami, a najniższa cena produktu lub usługi z 30 dni przed wprowadzeniem promocji nie pokazuje obniżki, a czasem wręcz świadczy o podwyższeniu ceny. Takie działania przedsiębiorców mogą wprowadzać konsumentów w błąd.

- Reklama -

Ceny promocyjne jednak wyższe

Przykładowo użytkownik e-sklepu mógł zobaczyć ofertę promocyjną bluzy damskiej dostępnej za 178 zł w rzekomo okazyjnej cenie, niższej o 15 proc. od „ceny początkowej”. Tymczasem przy porównaniu tej obniżki do najniższej ceny z 30 dni przed jej wprowadzeniem okazywało się, że cena jest aktualnie o 55 proc. wyższa.

Również nieczytelne informowanie o najniższej cenie z 30 dni przed wprowadzeniem obniżki – stosowanie małej czcionki, słabo widocznego koloru w zestawieniu z wyrazistymi komunikatami o cenie aktualnej bądź o wielkości rabatu – może naruszać zbiorowe interesy konsumentów.

- Reklama -

Jeśli przedsiębiorca udostępnia filtry do wyszukiwania promocji, ich działanie musi być uczciwe. Narzędzia do wyszukiwania obniżek (np. do 50 proc.) powinny odnosić się do najniższej ceny z 30 dni przed obniżką, tak aby realnie służyły konsumentom.

Jeśli podstawą do filtrowania promocji są inne punkty odniesienia, konsumenci mogą mieć problem z oceną, które z prezentowanych im produktów są w rzeczywistości w korzystnej cenie.

Udostępnij ten artykuł
Facebook Email Copy Link
Udostępnij
Poprzedni artykuł Susza i upał. Pożar w Grąblewie. Straty ponad 100 tysięcy złotych (zdjęcia)
Następny artykuł Wnuk sadysta katował 94-letnią babcię dla pieniędzy
- Reklama -

Wybrane dla Ciebie

- Reklama -
Zaginęła Agnieszka Kaczmarek z Chorzemina

Policjanci poszukują zaginionej mieszkanki Chorzemina, Agnieszki Kaczmarek lat 42. Kobieta mierzy 160…

1 min czytania
Wypadek na obwodnicy Kościana

Na obwodnicy Kościana doszło do wypadku. Na miejscu pracują służby ratunkowe. Ruch…

0 min czytania

Może Ciebie zainteresować

Z kraju

Masakra na drodze. Z nissana została masa złomu. Zginęły dwie osoby (ZDJĘCIA)

Do drogowej masakry doszło w czwartek, 1 października, na drodze krajowej nr 21 w miejscowości Trzebielino. Kierujący nissanem zjechał na…

1 min czytania
Z kraju

Kraj: Śmiertelny kulig. Nie żyje młody mężczyzna

5 stycznia, w pobliżu miejscowości Myślibórz (gmina Żarnów) doszło do tragicznego wypadku podczas zimowej zabawy. Kulig zorganizowany przez grupę dorosłych…

1 min czytania
Z kraju

Agresywny 74-latek rzucił się z nożem na swoją partnerkę

Policjanci zatrzymali 74-latka, który znęcał się psychicznie i fizycznie nad swoją partnerką. Podczas ostatniej awantury mężczyzna groził kobiecie nożem i…

1 min czytania
Z kraju

Kompletnie pijany kierujący audi zdewastował rondo. Wydmuchał 1,5 promila alkoholu. Powiedział, że… nie zauważył ronda (FILM)

Ponad 1,5 promila alkoholu wydmuchał mieszkaniec Złocieńca, który przejechał audi przez środek ronda na al. Wojska Polskiego w Człuchowie. Zniszczył…

1 min czytania
Wielkopolska 112

© 2025 – Wielkopolska 112, Wszelkie prawa zastrzeżone | hvln.pl

Welcome Back!

Sign in to your account

Username or Email Address
Password

Lost your password?