Za kilka dni powinniśmy odczuć obniżki VAT na podstawowe produkty żywnościowe, wprowadzone w Rządowej Tarczy Antyinflacyjnej. Czy tak będzie? Okazuje się, że markety spożywcze niedawno wprowadziły podwyżki. Podwyżkom cen w marketach spożywczych przygląda się Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta.
Od pierwszego lutego, zgodnie z przygotowaną Rządową Tarczą Antyinflacyjną, obniżkami stawek VAT do 0 proc. objęte zostaną produkty spożywcze opodatkowane obecnie stawką 5 proc. Są to m.in. mięso i ryby oraz przetwory z nich, produkty mleczarskie, warzywa i owoce, przetwory ze zbóż i wyroby piekarnicze, niektóre napoje czy choćby produkty do żywienia niemowląt oraz dzieci, np. kaszki.
Niedawno markety spożywcze podniosły jednak ceny. Czy ma to związek z chęcią wyższego zarobku? Na spotkaniu z branżą prezes UOKiK zaapelował o odpowiedzialne działania ze strony sprzedawców. Jest jeszcze czas na przemyślenie strategii cenowych przez sieci, tak aby klienci korzystnie odczuli zmiany wynikające z obniżki VAT-u na żywność.
Od przyszłego tygodnia UOKiK zaczyna stały monitoring cen produktów spożywczych. Do sprawdzanego cyklicznie koszyka włożone m.in. takie produkty jak pieczywo, nabiał, warzywa czy owoce.
Wartość koszyka będzie monitorowana w największych sieci handlowych w Polsce. W ten sposób UOKiK chce zweryfikować reakcję sprzedawców na ustawowe obniżki.
W związku z wprowadzeniem zerowego podatku VAT na artykuły żywnościowe pracownicy Inspekcji Handlowej w ostatnim tygodniu stycznia rozpoczną działania w wybranych placówkach handlowych. W trakcie rozeznania, inspektorzy sprawdzą, czy sprzedawca umieścił przy kasie informację o obowiązującej od lutego do końca lipca obniżce do zera stawki VAT na towary spożywcze.
Kolejnym krokiem mogą być postępowania w sprawie naruszenia zbiorowych interesów konsumentów, za które grozi kara do 10 proc. obrotu. Prezes UOKiK nie wyklucza działań również wobec innych podmiotów.