Wielkopolska 112
  • Strona główna
  • Poznań
  • Kalisz
  • Konin
  • Leszno
  • Wiadomości
    • Więcej
      • Chodzież
      • Czarnków
      • Gostyń
      • Grodzisk Wlkp.
      • Kargowa
      • Kępno
      • Międzychód
      • Nowy Tomyśl
      • Oborniki
      • Ostrzeszów
      • Pleszew
      • Słupca
      • Szamotuły
      • Wolsztyn
      • Złotów
    • Gniezno
    • Jarocin
    • Koło
    • Kościan
    • Krotoszyn
    • Ostrów Wlkp.
    • Piła
    • Rawicz
    • Śrem
    • Środa Wlkp.
    • Turek
    • Wągrowiec
    • Września
    • Wschowa
Reading: Biedronka z gigantyczną karą 160 mln zł. To za wprowadzanie klientów w błąd w cenach produktów
Udostępnij
Wielkopolska 112Wielkopolska 112
Font ResizerAa
Search
Follow US
© 2022 Foxiz News Network. Ruby Design Company. All Rights Reserved.
Wielkopolska 112 > Poznań > Biedronka z gigantyczną karą 160 mln zł. To za wprowadzanie klientów w błąd w cenach produktów
Poznań

Biedronka z gigantyczną karą 160 mln zł. To za wprowadzanie klientów w błąd w cenach produktów

Ostatnia aktualizacja 13 czerwca 2023 13:10
Opublikowano 13 czerwca 2023
Udostępnij
Udostępnij

UOKiK stwierdził, że Biedronka wprowadzała klientów w błąd odnośnie warunków, korzyści i dostępności regulaminu akcji „Tarcza Biedronki antyinflacyjna”. Nałożona przez UOKiK kara to ponad 160 mln zł.

Contents
Marketingowe obietnice a rzeczywistośćBiedronka nie spełniała wymogów tarczyReklama nie może być fałszywym wabikiem

Chodzi o akcję od kwietnia do czerwca 2022 r. dotycząca ogólnopolskiej akcji „Tarcza Biedronki antyinflacyjna”. Była ona reklamowana na duża skalę hasłem „Jeśli na naszej liście 150 najczęściej kupowanych produktów znajdziecie produkt w niższej cenie regularnej w innym sklepie, zwrócimy wam różnicę”.

Miała stanowić odpowiedź na inflację. Przekazy reklamowe były tak sformułowane, aby przyciągnąć uwagę konsumentów, którym zależy na niskich cenach produktów, oraz wytworzyć u nich przeświadczenie, że oferowane produkty  są najtańsze na rynku.

- Reklama -

UOKiK stwierdził naruszenie przez Jeronimo Martins Polska zbiorowych interesów konsumentów.

Marketingowe obietnice a rzeczywistość

Po pierwsze, nie wystarczyło znaleźć artykuł atrakcyjniejszy cenowo, należało go kupić w obu sklepach oraz spełnić dodatkowe liczne i nieoczywiste warunki. Regulamin określał m.in. konkretne sklepy konkurencyjne i terminy zakupów, konieczność wykonania zdjęcia etykiet produktów, zachowania rachunków, zgłoszenia elektronicznego oraz wysyłki pocztą na własny koszt kompletu dokumentacji.

Po drugie, Biedronka deklarowała, że zwróci różnicę w cenie, co sugeruje, że zwrot nastąpi w formie pieniężnej do dowolnego wykorzystania. Tymczasem konsumenci mieli dostać ważny tylko 7 dni e-kod o wartości różnicy (czyli na przykład kilkunastu lub kilkudziesięciu groszy) na zakupy w sklepach sieci.

Trzecia zakwestionowana praktyka dotyczy dostępności regulaminu. Miał się on znajdować w sklepach, jednak nie był nigdzie wywieszony. Pracownicy Biedronki mogli go wydrukować i udostępnić wyłącznie na życzenie zainteresowanych klientów, co w praktyce czyniło zapoznanie się z regulaminem w sklepie niemożliwym.

Biedronka nie spełniała wymogów tarczy

Jeronimo Martins Polska nie zarejestrowało żadnego zgłoszenia, które spełniałoby wymogi regulaminu „Tarczy Biedronki antyinflacyjnej”. Do Spółki zgłaszali się konsumenci, którzy znaleźli produkty tańsze niż w Biedronce, mimo tego nie zdecydowali się oni na formalności wskazane w regulaminie.

Biedronka promowała akcję, która w materiałach reklamowych naruszała zbiorowe interesy konsumentów. Wprowadzający w błąd klientów sieci przekaz marketingowy mający przyciągnąć do sklepów rzesze konsumentów, dotyczył podstawowych warunków oferty – tego co powinni zrobić, co mogą zyskać i gdzie znajdą zasady akcji.

- Reklama -

Chwytliwe hasła przyciągają uwagę, jednak przedsiębiorcy muszą pamiętać, że konsumenci mają prawo do pełnej i rzetelnej informacji, której treść i sposób przekazywania nie są mylące.

Reklama nie może być fałszywym wabikiem

Reklama nie może być fałszywym wabikiem na konsumentów. Tymczasem klienci Biedronki nie mieli możliwości realnego skorzystania z promocji na warunkach przedstawionych w przekazach reklamowych przez przedsiębiorcę.

Swój negatywny odbiór akcji konsumenci wyrażali w mediach społecznościowych, m.in. na profilu spółki na portalu Facebook. Ich głosy zostały uwzględnione w wydanej decyzji – mówi Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK.

- Reklama -

Spółka została ukarana za trzy praktyki stosowane podczas promocji akcji. Łącznie właściciel sieci Biedronka musi zapłacić ponad 160 mln zł kary. Prezes UOKiK nałożył także na Jeronimo Martins Polska obowiązek opublikowania oświadczenia o decyzji Prezesa UOKiK na stronie internetowej spółki, na profilu Biedronki na Facebooku, we wskazanych stacjach telewizyjnych oraz w sklepach sieci.

Decyzja jest nieprawomocna.

Udostępnij ten artykuł
Facebook Email Copy Link
Udostępnij
Poprzedni artykuł Adwokat przemycał z Dominikany 89 cygar. Dał łapówkę skrzynkę z winem i gotówką. Stanie za to przed sądem
Następny artykuł Tragiczny wypadek. Nie żyje dwóch nastolatków (ZDJĘCIA)
- Reklama -

Wybrane dla Ciebie

- Reklama -
Zaginęła Agnieszka Kaczmarek z Chorzemina

Policjanci poszukują zaginionej mieszkanki Chorzemina, Agnieszki Kaczmarek lat 42. Kobieta mierzy 160…

1 min czytania
Wypadek na obwodnicy Kościana

Na obwodnicy Kościana doszło do wypadku. Na miejscu pracują służby ratunkowe. Ruch…

0 min czytania

Może Ciebie zainteresować

Poznań

Koszmarny wypadek na S11. Mercedes wpadł z drogi . Kierowca zginął na miejscu

Do tragicznego w skutkach wypadku doszło na drodze ekspresowej S11 pomiędzy węzłami Poznań Zachód - Poznań Dąbrówka.  Jak wynika z…

0 min czytania
Poznań

Koniec zmory kierowców osobówek. Zakaz wyprzedzania się ciężarówek. Senat jest za

Senat nie zgłosił żadnych poprawek do ustawy, która wprowadzi zakaz wyprzedzania się ciężarówek na trasach szybkiego ruchu. Nowe przepisy wprowadzą…

1 min czytania
Poznań

Aż 16 nowych zakażeń koronawirusem w Wielkopolsce. W kraju 120 zachorowań

W sobotę, 4 kwietni, ministerstwo zdrowia poinformowało o 120 nowych zakażeniach  koronawirusem, w tym jest 16 osób z Wielkopolski. Potwierdzone…

1 min czytania
Poznań

Zatrzymana szajka sutenerów. Udostępniali mieszkania prostytutkom

Policjanci kryminalni z komendy wojewódzkiej w Poznaniu zatrzymali mężczyznę i kobietę, którzy udostępniali 9 mieszkań prostytutkom. Zarabiali na tym duże…

1 min czytania
Wielkopolska 112

© 2025 – Wielkopolska 112, Wszelkie prawa zastrzeżone | hvln.pl

Welcome Back!

Sign in to your account

Username or Email Address
Password

Lost your password?